blog

donderdag 2 februari 2017

Slingeren


door Els van Swol (12 januari 2017)

De tentoonstelling Manic / Love is nog maar net open (vanaf 27 november), of hij belandde al in diverse Top-10 lijstjes van 2016. Het is voor het eerst dat een overzicht wordt getoond van het werk van de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson (1980), hier, in het Amsterdamse Stedelijk Museum (nog t/m 29 januari 2017).

Het meest in het oog springende kunstwerk is Colored Sculpture. Een jongetje met sproetjes, rood haar in een fel gekleurd pakje en met af en toe naar de bezoekers knipperende blauwe ogen hangt aan zware kettingen in een stalen raamwerk dat een hele bovenzaal in beslag neemt. Zijn ledematen bestaan uit losse delen en lijken zo op een geraamte. De suppoost, die op een bankje aan de zijkant zit, heeft oorbeschermers op. Het is niet alleen heftig om te horen, die kettingen die op z’n tijd op de grond vallen, maar ook om te zien. Het jongetje wordt, computergestuurd, aan de kettingen omhoog gehesen en valt met denderend geraas keihard op de grond. Vaak op zijn hoofd.

Het is gewelddadig, en het roept het beeld op van wat ik een dag later in een televisiedocumentaire over de apostel Paulus hoor: Paulus werd volgens de overlevering onthoofd, en zijn hoofd stuiterde nog drie keer op de grond. Op die plaats schijnen bronnen omhoog te zijn gekomen en is later – hoe kan het ook anders – een kerk verrezen. Het roept ook videobeelden op van door IS onthoofde niet-moslims. En een gedicht komt boven van blanken die in Zuid-Afrika met het hoofd van een zwarte medeburger voetballen. Ik kan het niet lang aanzien en loop weg naar de volgende zaal.

 

In die belendende zaal is de video The Crisis te zien waarop Wolfson opgewonden door de kathedraal van Reims wandelt en ons fluisterend toespreekt. De kerk heeft meer kunstenaars geïnspireerd. De componist Louis Andriessen bijvoorbeeld, voor zijn theaterstuk De Materie. Ik was bij de première ervan en zat bijna vooraan. Wat me onder meer bij is gebleven, is de enorme slagkracht van het slagwerk, – net zo oorverdovend als de kettingen bij Wolfson.

Maar er zat ook een andere kant aan de muziek: de liefde die Andriessen betoonde aan Hadewijch, de mystica uit de Lage Landen. Een mystieke kant die hij ook in andere composities laat zien; ik denk dat hij prachtige kerkmuziek zou kunnen schrijven, als het hem ooit zou worden gevraagd. Zoals een oud-collega hem eens verzocht een stuk voor hem te componeren. Wat hij ook prompt heeft gedaan.

Kunstcriticus Hans den Hartog Jager heeft in een recensie in NRC Handelsblad (1 december jl.) geschreven over de andere kant die ook het werk van Jordan Wolfson heeft; de titel van dit eerste van een tweeluik dat het Stedelijk toont heet niet voor niets Manic / Love; het tweede deel heet Truth / Love en zal te zien zijn vanaf 18 februari t/m 23 april a.s..

Den Hartog Jager heeft het over ‘de kettingen [die] gracieuze patronen vormen’ en over heen en weer geslingerd worden ‘tussen vernietiging en scheppen, illusie en geloof, empathie en afstand (hij kijkt godvergeten grimmig) – net als wij allemaal.’


In de laatste zaal van deze tentoonstelling valt de video Raspberry Poser te zien. Om de zaal in te mogen, moet je eerst je schoenen uitdoen, als ging je een moskee binnen.

Dit doet me denken aan de soms wel eens gebezigde opvatting dat het bezoeken van een tentoonstelling, of een (zondagochtend)concert, het bezoek aan een gebedshuis in algemene zin heeft vervangen. Ik denk het overigens niet; vullen ze elkaar niet gewoon aan? Of dat waar is, is iets dat we in de Oude Kerk kunnen oefenen, wanneer we op zondag na de dienst worden rondgeleid of van gedachten kunnen wisselen bij kunst die er een paar keer per jaar tentoon wordt gesteld, heen en weer geslingerd tussen ‘illusie en geloof.’


Blog van de OudeKerkgemeente: korte, persoonlijk getinte stukken over dingen buiten of binnen de gemeente die belangrijk zijn of opvallen, geschreven op eigen verantwoordelijkheid.

Wil je reageren, meeschrijven, of meer weten over de blog, neem dan contact op met Elisabeth Boiten (muskebiis@gmail.com) of Peter Tomson (pjtomson@xs4all.nl) van de redactie.

deel dit:
donderdag 29 februari 2024

‘silence’ – tastbare stilte

vrijdag 12 januari 2024

‘vespers’ en andere vreemde woorden

vrijdag 21 juli 2023

Milan Kundera (1929-2023)

donderdag 8 juni 2023

de fluisterwind van Pinksteren

vrijdag 10 februari 2023

in memoriam Peter Lowie

woensdag 18 mei 2022

een vernissage

vrijdag 8 april 2022

de migranten in Calais en Duinkerke

vrijdag 10 december 2021

Oude Kerk open kerk

donderdag 1 april 2021

Heilige plaatsen

donderdag 4 maart 2021

is het echt zo moeilijk?

vrijdag 19 februari 2021

winterslaap

vrijdag 6 november 2020

elke dag zijn eigen kwaad

donderdag 10 september 2020

Godenzonen

donderdag 25 juni 2020

beeldenstorm

vrijdag 12 juni 2020

verlangen in een tijd van onthouding

donderdag 4 juni 2020

Bron van zijn die ik ontmoet

donderdag 28 mei 2020

wind in de zeilen

donderdag 21 mei 2020

zingen van de tien geboden

vrijdag 15 mei 2020

vertrouwde geuren

donderdag 7 mei 2020

zolang wij ademhalen

donderdag 30 april 2020

Dodenherdenking

vrijdag 24 april 2020

noodklokken

donderdag 16 april 2020

Vertrouwen

woensdag 8 april 2020

een kerkdienst uit een doosje

donderdag 2 april 2020

alles went

vrijdag 27 maart 2020

gezond verstand

maandag 16 maart 2020

het was raar warm…

vrijdag 28 februari 2020

stormen rond de oude kerk

zaterdag 14 december 2019

De Lofzang in een duistere grot

vrijdag 22 november 2019

Tegen het donker, laten wij zingen

vrijdag 7 juni 2019

de doop van Naomi

donderdag 9 mei 2019

venster 9: Wat er vandaag gebeurt in de Oude Kerk

donderdag 2 mei 2019

venster 8: De Oude Kerk als stadskerk met het Vater-Müllerorgel

donderdag 25 april 2019

venster 7: Mej. Bijtelaar en de scheiding van kerk en staat

donderdag 11 april 2019

venster 6: Ruimte voor nieuwe lofzang

donderdag 4 april 2019

venster 5: Ruimte voor de lofzang

donderdag 28 maart 2019

venster 4: Rondom de monstrans van de Oude Kerk

donderdag 21 maart 2019

venster 3: De katholieken na de Alteratie

donderdag 14 maart 2019

venster 2: De laatmiddeleeuwse kerk

donderdag 7 maart 2019

vensters op de Oude Kerk

vrijdag 4 januari 2019

Het verhaal van een oranje hesje

dinsdag 11 december 2018

Een veelheid van geluiden in de Oude Kerk

maandag 10 september 2018

Ons’ Lieve Heer bij de buren

woensdag 11 april 2018

de Oude Kerk als bron van stilte

donderdag 1 maart 2018

zegenrijke momenten

donderdag 15 februari 2018

geschonden hemel

dinsdag 26 december 2017

laat het bij verbeelding blijven

vrijdag 24 november 2017

memento

vrijdag 10 november 2017

de essentie van het verhaal

woensdag 18 oktober 2017

rituelen

woensdag 4 oktober 2017

noodpakket en vriendendienst

maandag 18 september 2017

Wissen

maandag 11 september 2017

Als je naar kunstenaars luistert

zaterdag 12 augustus 2017

Een vriendendienst

dinsdag 13 juni 2017

Het evangelie in één zucht

dinsdag 25 april 2017

onnozele schapen en foute herders

woensdag 12 april 2017

interpreteren

zaterdag 25 maart 2017

Waarom zou je naar de kerk gaan als je niet gelooft?

donderdag 2 maart 2017

donker en licht

zaterdag 4 februari 2017

een kerk vederlicht

donderdag 2 februari 2017

Zwarte Piet in Kaapstad?

donderdag 2 februari 2017

Op weg naar Pasen

donderdag 2 februari 2017

Alleen het allerbeste is goed genoeg

donderdag 2 februari 2017

Kyrië Eleison

donderdag 2 februari 2017

Van Gogh

donderdag 2 februari 2017

Herdertjes en Eeuwigheidswaarde

donderdag 2 februari 2017

Feest op 4 september

donderdag 2 februari 2017

Dubbel zien

donderdag 2 februari 2017

Zondag na Nice

donderdag 2 februari 2017

De Verlichtingskerk

donderdag 2 februari 2017

Hoog-liturgisch

donderdag 2 februari 2017

Doodsklok

donderdag 2 februari 2017

Sonate pathétique

donderdag 2 februari 2017

Zwart-wit

donderdag 2 februari 2017

De Majesteit en Koning

donderdag 2 februari 2017

Aftrap

Als u terug wilt naar de homepagina
klikt u op de knop hiernaast.