gebouw en kunst

Het is een voorrecht dat de Oudekerkgemeente haar kerkdiensten mag houden in het oudste – en voor velen ook mooiste – gebouw van Amsterdam. De geschiedenis van de kerk begint in 1306, toen een kapelletje werd gewijd aan de Heilige Nicolaas, beschermheilige van de zeelieden. Een eeuw later was het uitgegroeid tot een heuse kerk in het hart van een kleine havenstad. Er moest zelfs een nieuwe kerk gebouwd wordend, de huidige Nieuwe Kerk op de Dam. Sindsdien werd de ‘oude’ de Oude Kerk genoemd.

In 1578, tijdens de Reformatie, ging het stadsbestuur van Amsterdam over naar het nieuwe ‘gereformeerde’ geloof en werd

de katholieke parochie een protestantse gemeente. Dat bracht een sterke versobering van het kerkinterieur met zich mee.

In 1955 werd, vanwege een grootscheepse restauratie, het gebouw door de kerkelijke gemeente overgedragen aan de Stichting Oude Kerk. Sinds 2016 is de Oude Kerk een museum met een eigen collectie, aangevuld met bruikleenobjecten, wisselende tentoonstellingen en installaties door nationaal en internationaal bekende- en minder bekende kunstenaars.

Voor actuele informatie over het museum en het programma zie https://oudekerk.nl

Klik hier voor een kleine geschiedenis, “Vensters op de Oude Kerk” (maart-april 2019).