muziek

De Oude Kerk Amsterdam is met haar prachtige akoestiek een fantastische plek voor kerkmuziek. Muziek is dan ook een belangrijk onderdeel van de diensten van de Oudekerkgemeente. In dit opzicht kan de Oude Kerk bogen op een rijke geschiedenis. Van de jongenskoren en monniken uit de tijd voor de Reformatie, die in het hoogkoor missen en getijdengebeden zongen, tot de wereldberoemde Jan Pieterszoon Sweelinck, en in de twintigste eeuw toonaangevende kerkmusici als Willem Vogel en Christiaan Winter – al 700 jaar is hier de lofzang gaande gehouden.

De muziek in de Oude Kerk wordt nu verzorgd door cantor Herman Mussche, die de Sweelinckcantorij leidt, en vaste organist Matthias Havinga die de monumentale orgels bespeelt. In de agenda vindt u op welke zondagen de Sweelinckcantorij zingt.

Sweelinckcantorij

De Sweelinckcantorij zingt in bijna de helft van alle ochtenddiensten en op de hoogtijdagen. De Sweelinckcantorij is opgericht in 1963 als koor van de Nieuwezijdskapel door Willem Vogel. In 1973 werd de kapel gesloten en verhuisde de cantorij naar de Oude Kerk. Vanaf dat moment kreeg de cantorij de naam Sweelinckcantorij, vernoemd naar de beroemdste musicus die Amsterdam heeft voortgebracht. In 1996 werd Christiaan Winter dirigent van de Sweelinckcantorij. Sinds 2018 is Herman Mussche dirigent van het ensemble dat tussen 16 en 26 leden telt. De repetities zijn wekelijks op woensdagavond tussen 20 en 22.00 uur in het hoogkoor van de Oude Kerk.

Repertoire

Psalmen van Sweelinck, missen van Palestrina, koralen van Bach, cantica van Mendelssohn, motetten van Poulenc en Nederlandstalige kerkmuziek van hedendaagse componisten; dit zijn voorbeelden van kerkmuziek waarmee de Sweelinckcantorij al vele jaren de diensten in de Oude Kerk opluistert.

Meedoen?

Spreekt deze muziek je aan? En heb je altijd al willen zingen in een indrukwekkend middeleeuws gebouw in hartje Amsterdam? Wil je je vocale talent ontwikkelen? Dan ben je bij de Sweelinckcantorij aan het goede adres, want wij zijn altijd op zoek naar nieuwe leden. Alle stemsoorten zijn welkom, muziek kunnen lezen is vereist, evenals een goede zangstem. Koorervaring is gewenst.

Neem contact op met Herman Mussche (herman@hermanmussche.nl) en kom eens meezingen tijdens een repetitie op woensdagavond van 20.00-22.00 uur in de Oude Kerk. Bevalt het je, dan vindt na enkele repetities een korte stemtest plaats.

Cappella Oude Kerk

Eens per maand (meestal de eerste zondagavond van de maand) is er een Choral Evensong in de Oude Kerk. Deze vorm van vieren van avondgebeden is overgenomen uit de Anglicaanse kerk. Deze dienst wordt bijna helemaal door het koor gezongen, vandaar de naam Choral Evensong. De Cappella Oude Kerk is het ‘huiskoor’ voor deze diensten. Dit ensemble bestaat uit zeer ervaren zangers die zelfstandig hun muziek voorbereiden en op zondagmiddag bij elkaar komen om de Evensong te repeteren. Wil je ook meezingen? Dat kan als je voldoende koorervaring hebt en in staat bent zelfstandig je muziek in te studeren. Je kunt je hiervoor opgeven bij de cantor van de Oude Kerk, Herman Mussche (herman@hermanmussche.nl).

Muziekvespers en orgelvespers

Ongeveer eens per maand is er een muziekvesper of orgelvesper in de Oude Kerk, waarvoor professionele musici worden uitgenodigd. Zo speelden o.a. de organisten Jos van der Kooy en Matteo Imbruno in deze serie. Daarnaast werkten musici mee op viool, klarinet en saxofoon.