blog

woensdag 18 mei 2022

een vernissage


 

door Hans Firet

 

Ik kreeg een uitnodiging voor een vernissage. Een woord dat mij altijd doet dromen. Vernissage is een chic woord voor de opening van een tentoonstelling. Toen ik jaren geleden in Parijs ging studeren, kreeg ik een tip: Kijk in Le Figaro in de rubriek ‘Vernissages’, daar kun je gratis champagne drinken. Niemand vraagt naar je uitnodiging, want daar zijn ze veel te keurig voor.

Zo was ik in onze Oude Kerk bij de vernissage van de nieuwe tentoonstelling ‘Path’ van Antonio Obá. Ik liep een beetje doelloos rond, toen een van de medewerkers tegen me zei: ‘Leuk dat je er bent, daar om de hoek staan drankjes en hapjes.’ Ik voelde me bijna betrapt als iemand die alleen maar kwam voor de gratis drank.
Gewapend met een glas wijn loop ik door het hoogkoor, waar twee rijen met belletjes op stokken van buigbaar materiaal staan. In de flyer stond uitdrukkelijk vermeld dat je met je hand de belletjes in beweging mocht zetten. Altijd fijn als je kunst mag aanraken, meestal staat juist bij de werken die je het liefst zou aanraken: ‘Verboden aan te raken’. De belletjes laten een licht gerinkel horen, dat mij doet denken aan de belletjes bij de communie tijdens de katholieke mis.

Ik loop door naar de viering. Daar hangt een omgekeerde kroonluchter, waar vaantjes aan hangen met afbeeldingen van spelende kinderen en daartussenin spiegels. Het ziet er vrolijk uit, maar je begint je af te vragen: wat wil de kunstenaar zeggen? In de flyer staat daar eigenlijk weinig over.
Het ’pad’ eindigt bij wat eigenlijk de voorkant van de kerk is. Onder het orgel staat een soort altaar. In het midden een fles Braziliaanse rum met een kelk ernaast. Links en rechts twee schilderijen. Op het linker schilderij een duif die bloedzuigers laat vallen, die bloed uit een persoon zuigen. De bloeddruppels worden opgevangen in een kelk. Op het rechter paneel zien we iemand die onder een douche van bloed staat. Dit verwijst duidelijk naar de communie: Het bloed dat is vergoten wast onze zonden weg. Zo interpreteer ik het maar in eenvoudige christelijke bewoordingen.
Voor het altaar staan twee bakken met zwartgeblakerde resten uit een kerk. Resten van een beeldenstorm?

De officiële opening begint. Na een inleiding door de nieuwe directeur van de Oude Kerk, is Antonio Obá aan de beurt. De kunstenaar is gekleed in een mooie gebloemde jas en spreekt alleen Portugees. Hopelijk brengt hij wat verduidelijking over waar het allemaal over gaat. Ik begrijp dat het in dit werk gaat om omdraaiing. Het pad begint aan de oostkant van de kerk, en loopt naar het altaar, dat dus precies staat tegenover de plek waar in de kerk traditioneel het altaar staat. Ook de kroonluchter is omgedraaid. Bij het altaar staan zwarte kaarsen en erachter staat een spiegel die niet spiegelt, is dat ook een omkering?

Voor-achter, zwart-wit, ondersteboven… Moet de kerk omgekeerd worden? Ik associeer ook maar wat.

Obá, zelf afkomstig uit een arme, zwarte familie, klaagt de rol aan die de kerk in zijn land traditioneel speelt. Die staat aan de kant van de macht, van de kolonisator, en daarmee ook van de slavenhandel. Hij roept de toeschouwer op het pad te volgen om ‘de huid van het werk te voelen’. Die huid kun je figuurlijk opvatten maar het gaat ook letterlijk om huid. In Brazilië bepaalt de kleur van je huid voor een groot deel je sociale status.

Wat de kunstenaar ook wil zeggen, de tentoonstelling (of de ingreep om in moderne-kunsttermen te blijven) is zeer de moeite waard. Obá heeft het werk gemaakt met respect voor de ruimte, en of je er nu van alles bij wilt denken of niet, het is gewoon mooi en geeft je behalve stof tot nadenken ook een gevoel van vrolijkheid.
Dus zoals men dan zegt: Warm aanbevolen.

 

foto’s © Almicheal Fraay / Oude Kerk


Blog van de OudeKerkgemeente: korte, persoonlijk getinte stukken over dingen buiten of binnen de gemeente die belangrijk zijn of opvallen, geschreven op eigen verantwoordelijkheid.

Stuur reacties of inzendingen naar de redactie van de website: Elisabeth Boiten (muskebiis@gmail.com), Peter Lowie (p.lowie@upcmail.nl), Peter Tomson (pjtomson@xs4all.nl).

deel dit:
donderdag 29 februari 2024

‘silence’ – tastbare stilte

vrijdag 12 januari 2024

‘vespers’ en andere vreemde woorden

vrijdag 21 juli 2023

Milan Kundera (1929-2023)

donderdag 8 juni 2023

de fluisterwind van Pinksteren

vrijdag 10 februari 2023

in memoriam Peter Lowie

vrijdag 8 april 2022

de migranten in Calais en Duinkerke

vrijdag 10 december 2021

Oude Kerk open kerk

donderdag 1 april 2021

Heilige plaatsen

donderdag 4 maart 2021

is het echt zo moeilijk?

vrijdag 19 februari 2021

winterslaap

vrijdag 6 november 2020

elke dag zijn eigen kwaad

donderdag 10 september 2020

Godenzonen

donderdag 25 juni 2020

beeldenstorm

vrijdag 12 juni 2020

verlangen in een tijd van onthouding

donderdag 4 juni 2020

Bron van zijn die ik ontmoet

donderdag 28 mei 2020

wind in de zeilen

donderdag 21 mei 2020

zingen van de tien geboden

vrijdag 15 mei 2020

vertrouwde geuren

donderdag 7 mei 2020

zolang wij ademhalen

donderdag 30 april 2020

Dodenherdenking

vrijdag 24 april 2020

noodklokken

donderdag 16 april 2020

Vertrouwen

woensdag 8 april 2020

een kerkdienst uit een doosje

donderdag 2 april 2020

alles went

vrijdag 27 maart 2020

gezond verstand

maandag 16 maart 2020

het was raar warm…

vrijdag 28 februari 2020

stormen rond de oude kerk

zaterdag 14 december 2019

De Lofzang in een duistere grot

vrijdag 22 november 2019

Tegen het donker, laten wij zingen

vrijdag 7 juni 2019

de doop van Naomi

donderdag 9 mei 2019

venster 9: Wat er vandaag gebeurt in de Oude Kerk

donderdag 2 mei 2019

venster 8: De Oude Kerk als stadskerk met het Vater-Müllerorgel

donderdag 25 april 2019

venster 7: Mej. Bijtelaar en de scheiding van kerk en staat

donderdag 11 april 2019

venster 6: Ruimte voor nieuwe lofzang

donderdag 4 april 2019

venster 5: Ruimte voor de lofzang

donderdag 28 maart 2019

venster 4: Rondom de monstrans van de Oude Kerk

donderdag 21 maart 2019

venster 3: De katholieken na de Alteratie

donderdag 14 maart 2019

venster 2: De laatmiddeleeuwse kerk

donderdag 7 maart 2019

vensters op de Oude Kerk

vrijdag 4 januari 2019

Het verhaal van een oranje hesje

dinsdag 11 december 2018

Een veelheid van geluiden in de Oude Kerk

maandag 10 september 2018

Ons’ Lieve Heer bij de buren

woensdag 11 april 2018

de Oude Kerk als bron van stilte

donderdag 1 maart 2018

zegenrijke momenten

donderdag 15 februari 2018

geschonden hemel

dinsdag 26 december 2017

laat het bij verbeelding blijven

vrijdag 24 november 2017

memento

vrijdag 10 november 2017

de essentie van het verhaal

woensdag 18 oktober 2017

rituelen

woensdag 4 oktober 2017

noodpakket en vriendendienst

maandag 18 september 2017

Wissen

maandag 11 september 2017

Als je naar kunstenaars luistert

zaterdag 12 augustus 2017

Een vriendendienst

dinsdag 13 juni 2017

Het evangelie in één zucht

dinsdag 25 april 2017

onnozele schapen en foute herders

woensdag 12 april 2017

interpreteren

zaterdag 25 maart 2017

Waarom zou je naar de kerk gaan als je niet gelooft?

donderdag 2 maart 2017

donker en licht

zaterdag 4 februari 2017

een kerk vederlicht

donderdag 2 februari 2017

Slingeren

donderdag 2 februari 2017

Zwarte Piet in Kaapstad?

donderdag 2 februari 2017

Op weg naar Pasen

donderdag 2 februari 2017

Alleen het allerbeste is goed genoeg

donderdag 2 februari 2017

Kyrië Eleison

donderdag 2 februari 2017

Van Gogh

donderdag 2 februari 2017

Herdertjes en Eeuwigheidswaarde

donderdag 2 februari 2017

Feest op 4 september

donderdag 2 februari 2017

Dubbel zien

donderdag 2 februari 2017

Zondag na Nice

donderdag 2 februari 2017

De Verlichtingskerk

donderdag 2 februari 2017

Hoog-liturgisch

donderdag 2 februari 2017

Doodsklok

donderdag 2 februari 2017

Sonate pathétique

donderdag 2 februari 2017

Zwart-wit

donderdag 2 februari 2017

De Majesteit en Koning

donderdag 2 februari 2017

Aftrap

Als u terug wilt naar de homepagina
klikt u op de knop hiernaast.