Anastasis is Grieks voor ‘opstanding’, en het is een bewuste associatie met de beeldtaal van de kerk. Calò behoort tot een generatie kunstenaars die het het verleden probeert te begrijpen vanuit het politieke en sociale heden. Op intuïtieve wijze geeft hij de geschiedenis zo weer dat zij via een rituele performance of fysieke bewerking aan een specifieke locatie gekoppeld wordt – in ons geval dus het aanbrengen van eigenaardig rood folie over alle ramen. Wat Calò lijkt te beogen is een ‘opstanding’, een omkering van het perspectief, van calvinistisch blauwgrijs naar katholiek rood. De liturgie in de Oude Kerk was tot de Alteratie van 1578 rooms-katholiek, en de beelden waren al vernield tijdens de beeldenstorm in 1566. Nu baadt de kerk in een zee van rood licht en leeft zij een zomer lang mee met licht en donker op het ritme van dageraad en schemering. Zo wil de kunstenaar ons aan het denken zetten over de bewogen geschiedenis van ons eeuwenoude kerkgebouw.
Het is een ingrijpend werk dat vragen oproept en dat ook bedoelt. De kunstenaar voelt zich verbonden met de kerk en haar oude gebouwen, en wil er graag over van gedachten wisselen. Dat kan op donderdag 21 juni, op het symposium ‘The resurrection of the image’. Via de perspectiefwisseling door het rode licht gaat de aandacht naar de verdwijning van de beelden uit de liturgie en de vragen die daarbij te stellen zijn. Sprekers zijn, behalve Calò, onder meer Marcel Barnard van de PThU en Marc de Kesel van de (katholieke) Radboud-
Universiteit Nijmegen. Voertaal is Engels. Meer informatie en tickets op de website.