idahobit-wake

Over deze dienst

We kunnen nu met de gemeente geen diensten houden in de Oude Kerk, maar kunnen ze wel opnemen! Dan kunnen ze thuis beluisterd of gekeken worden. Onze predikant en musici maken verkorte diensten met gebed, lezing en muziek. Dit wordt opgenomen (zie de foto rechts). De diensten worden zondag beschikbaar gemaakt op deze pagina. Daar kunt u ook vorige diensten terugluisteren en -zien.

Deze dienst is speciaal, namelijk een IDAHOBIT-dienst: ter gedachtenis van de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie. Op 17 mei wordt in meer dan honderd landen stil gestaan bij IDAHOBIT, de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie en Transfobie. Deze dag bestaat sinds 2005 en herdenkt dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in 1990 homoseksualiteit als ziekte schrapte uit de ‘International Classification of Diseases’. IDAHOBIT, vaak nog IDAHOT genoemd, wil graag een verzameling van activiteiten en programma’s zijn die gewone mensen aanspreekt over angst voor en geweld tegen lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders, want met de beslissing van de WHO is de afkeer van mensen jegens LHBTs niet ook verdwenen. Een kleine tien jaar geleden sloten ook christelijke LHBT-organisaties zich aan bij de activiteiten op IDAHOBIT.

In Italië werden en worden wakes (vigils) georganiseerd die stil willen staan bij het geweld dat LHBTs ondervinden in religies en geloofsgemeenschappen. Inmiddels worden de wakes in tientallen steden gehouden, vooral in Europa en Zuid-Amerika, sinds 2014 ook in Amsterdam. De wake staat stil bij alle vormen van geweld jegens LHBTs in kerken en andere geloofsgemeenschappen. Voor meer informatie: www.idahot.nl.

Collecte

De kosten lopen door, en uw steun wordt erg gewaardeerd! We gebruiken een app voor de collecte, maar overmaken kan ook. Klik hier voor informatie over de app en doneren.