witte donderdag in de oude kerk

Dichterbij Pasen in de Oude Kerk

Het paasverhaal is universeel. Het gaat over liefde, verraad, lijden, dood en rouw, maar ook over redding, vergeving en hoop. Over een man die niet wegloopt voor het lijden van de wereld en zo laat zien wat liefde is. Tijdens Pasen beleven we dit verhaal opnieuw.

De Paascyclus in de Oude Kerk is een bijzondere reeks diensten, met prachtige symboliek die ervoor zorgt dat je het paasverhaal mee beleeft. In deze huiskamer van Amsterdam, waar al eeuwen mensen met Pasen naar de Oude Kerk komen, ben je welkom dit mee te vieren.

Witte Donderdag

Op die avond staan er wit gedekte tafels met bloemen en lekkernijen in de Oude Kerk. Zo gedenken we dat Jezus samen met zijn leerlingen at, voordat hij werd gearresteerd en veroordeeld.

Terwijl de tafels worden afgeruimd, hangt er een stemming van soberheid in de lucht. We denken aan Jezus’ laatste maaltijd voordat hij gaat sterven. Dat loopt uit op een viering waarin we brood en wijn delen.

De Sweelinck Cantorij zingt onder andere Exultate Deo van Palestrina en Ubi caritas van Lauridsen.