pasen in de oude kerk

Paasmorgen is een feest als geen ander. Na het gedenken van het lijden van onze wereld waarin de dood heerst, schijnt het licht van Pasen ons overweldigend tegemoet. Waar ons voorstellingvermogen nog tekortschiet helpt zuster natuur een handje: het leven springt overal te voorschijn. Lentebloesem als een opstanding uit de doden.

En dat lezen we allemaal terug in de bijbel: Ezechiël 37:1-14, het profetisch visioen van het dal met dorre doodsbeenderen die tot leven worden gewekt door de wind; gedeelten uit Psalm 118, het lied voor hoogtijdagen; en Marcus 16:1-7, het evangelie van de overweldigende boodschap van Pasen.

NB zondagavond 16 april géén avondgebed.

Daar moet muziek bij!
De Sweelinckcantorij zingt olv. cantor Christiaan Winter:
‘Erstanden ist der heilig Christ’ (Raselius)
‘Entsetzet euch nicht’ (Franck)
‘Christ lag in Todesbanden’ (Daser)
‘Surrexit Pastor bonus’ (Hassler).

Orgel:
Matthias Havinga speelt voor de dienst de even levenslustige als briljante toccata in F van Johann Sebastian Bach.
Na de dienst speelt hij de waarschijnlijk later gecomponeerde, majestueuze dubbelfuga in F van Bach.
Beide werken werden samengevoegd tot BWV 540.