paasnacht

Pasen in de Oude Kerk

Het paasverhaal is universeel. Het gaat over liefde, verraad, lijden, dood en rouw, maar ook over redding, vergeving en hoop. Over een man die niet wegloopt voor het lijden van de wereld en zo laat zien wat liefde is. Tijdens Pasen beleven we dit verhaal opnieuw.

De Paascyclus in de Oude Kerk is een bijzondere reeks diensten, met prachtige symboliek die ervoor zorgt dat je het paasverhaal mee beleeft. In deze huiskamer van Amsterdam, waar al eeuwen mensen met Pasen naar de Oude Kerk komen, ben je welkom dit mee te vieren.

20 april, Paasnacht

De nachtdienst begint in het donker. Als de paaskaars wordt binnengedragen verspreidt het licht zich over de kaarsjes van de kerkgangers. Dan klinken er bijbelverhalen over bevrijding en verlossing.

Aan het eind van de dienst staan we in het hoogkoor in het volle licht en zingen we onder klokgelui het feestelijke Kyrië en Gloria. Het vervolg van de feestelijke dienst komt straks, op Paasmorgen.

De Sweelinckcantorij zingt:

–          I will sing unto the Lord (Amner)

–          Vidi Aquam (De Victoria)

Na afloop van de dienst heffen we het glas.

In deze Paasnachtdienst zullen Danny Roelofs en Marcel van Blijenburgh gedoopt worden. Elsemiek Hofman doet in dezelfde dienst belijdenis. Allen van harte welkom om dit feestelijke moment mee te vieren!

Voor de tieners is er een apart Paas-wake programma o.l.v. Esther van der Velden.