paasnacht in de oude kerk

De Paasnacht is het feest waarop de kerk ieder jaar opnieuw geboren wordt. We vieren hoe het licht zegevierde over de nacht, hoe Gods volk door de doodszee trok op weg naar het leven, hoe wij werden hergeboren als nieuwe mensen.

In het begin is het donker en wordt onder gezang de Paaskaars binnengedragen. Dan verspreidt het licht zich gaandeweg onder de deelnemers. Temidden van de schriftlezingen en liederen gedenken wij onze doop en dopen we degenen die daarom gevraagd hebben.

Aan het eind van de dienst staan we in het hoogkoor in het volle licht en zingen we onder klokgelui het feestelijke Kyrië en Gloria. Als volgend jaar het grote orgel weer helemaal in orde is, zal dat ook in de Paasnacht weer voor het eerst in volle glorie klinken.

We lezen de oude verhalen van bevrijding en vernieuwing uit Oude en Nieuwe Testament.

De Sweelinckcantorij zingt: ‘Go down, Moses’ (arrangement Christiaan Winter), ‘Neigt uw oren en komt tot mij’ (Willem Vogel) en ‘Sicut cervus desiderat’ (Palestrina). Matthias Havinga speelt op het orgel onder meer: ‘Heut triumphieret Gottes Sohn’ (J.S.Bach, BWV 630).

Na afloop heffen wij het glas en wensen elkaar vrolijk Pasen. Wie zich in de veertigdagentijd hebben onthouden van alcohol kunnen nu extra genieten. Het vervolg van de feestelijke dienst komt straks, op Paasmorgen.