kunst en kerkdienst

Kunst en Kerkdienst 3 april. Voorganger ds. Klaas Holwerda. Met dans van Zeb

Vandaag neemt de danser Zeb ons mee: hij vult de ruimte tussen de lezingen met zijn dans. Hij zoekt zijn weg omhoog, zoals de engelen van Jakobs ladder tussen hemel en aarde heen en weer bewogen. Hij vult de ruimte tussen ons met zijn beweeglijke lichamelijkheid, zoals Jezus zelf met de Emmaüsgangers meewandelde. En zoals zij hem herkenden toen hij het brood met hen brak, zo wil Jezus ook met ons het brood delen. Soms heb je een danser nodig om wakker te worden.

Kijk Zeb op Youtube: klik hier.

De eerste zondag na Pasen heet vanouds ‘beloken Pasen’: de ‘luiken’ van Pasen gaan dicht.

Spannend: Zou dat Paasfeest van vorige week echt zijn, of was het gewoon een mooie droom? Worden we vandaag gewoon wakker in de realiteit van elke dag? Of heeft die droom met de realiteit te maken?

Dromen, daar lijken de lezingen van vandaag vol van. Jacob droomt zijn Jacobsladder en Johannes krijgt een kijkje in de hemel. De Emmaüsgangers daarentegen lijken hun wandelmaat wel de realiteit in te willen sleuren: zij hebben niet gedroomd de afgelopen tragische dagen… Maar dan legt hun tochtgenoot andere accenten en schetst hij een ander vergezicht. Dan lijken droom en werkelijkheid opeens in elkaar over te vloeien…

Wat doen wij vandaag? Dromen, wakker worden, sluimeren, de wekker nog een keer op snooze zetten of verder slapen?

commissie Kunst en Kerk, Matthijs Driebergen