witte donderdag (gewijzigd)

Pasen en het coronavirus

Het paasverhaal is universeel. Het gaat over liefde, verraad, lijden, dood en rouw, maar ook over redding, vergeving en hoop. Over een man die niet wegloopt voor het lijden van de wereld en zo laat zien wat liefde is. Tijdens de drie dagen van Pasen beleven we dit verhaal opnieuw.

Hoe merkwaardig is het om de Stille Week in te gaan, wetende dat we al die hoogtepunten in het kerkelijk jaar en prachtig vormgegeven diensten deze keer niet in de Oude Kerk kunnen beleven. We zullen het moeten missen: het samen rond de tafel zitten, eten en delen op Witte Donderdag, de zo mooi door de cantorij gezongen passie op Goede Vrijdag, de duisternis die langzaam met kaarsen verlicht wordt op Stille Zaterdag, uitlopend op een groot gloria richting paasmorgen.

Maar we bieden online alternatieven! Lees hieronder hoe deze dienst eruit gaat zien.

Witte Donderdag

9 april

De dienst wordt omgezet in liturgische suggesties voor een maaltijd thuis. Daarbij hebben we ons laten inspireren door de avond die de werkgroep liturgie eind januari organiseerde over de Tafelviering, waar we leerden hoezeer onze kerkelijke rituelen rondom brood en wijn geworteld zijn in een cultuur van gemeenschappelijke maaltijden in de Grieks-Romeinse wereld. Op deze manier wordt het verband tussen brood en wijn en concreet eten en drinken – noodgedwongen – heel duidelijk.

De suggesties worden geplaatst op deze pagina (waar ook alle andere alternatieve diensten staan) https://oudekerk.amsterdam/preken/.