heringebruikname hoofdorgel

Informatie over de dienst

De zondagmorgendienst in de Oude Kerk bestaat normaal uit drie delen: de voorbereiding met Kyrië en Gloria, de dienst van de Schrift met twee bijbellezingen en een preek, en de dienst van de Tafel (Avondmaal of Eucharistie) waarin brood en wijn gedeeld worden. De dienst van de Tafel vindt plaats in het hoogkoor.

Een impressie van de kerkdienst vind je in het bovenstaande filmpje. Je bent van harte welkom om eens langs te komen en een indruk op te doen.

Deze zondag begint de dienst bij uitzondering om 10.30.

De dienst wordt gewijd aan de heringebruikname van het orgel. Er is geen Dienst van de Tafel.

Om 12.00 volgt een concert op het grote orgel door Leo van Doeselaar.
Voor dit concert moet u zich opgeven en dat kan bij de voorzitter van de kerkenraad, Laurens Winkel.

12 mei

• voorganger: ds. Jessa van der Vaart
  • schriftlezingen: n.t.b.
  • organist: Matthias Havinga
  • cantor: Herman Mussche
  • m.m.v. Sweelinckcantorij

Tienerkring: 12+ o.l.v. Esther van der Velden
Kinderkring met Godly Play: leeftijd 3-8 en 8-12 jaar
Crèche: leeftijd 0-3 jaar

Na een lange restauratieperiode van drie jaar wordt het grote Vater Müller Orgel in onze Oude Kerk op 11/12 mei feestelijk in gebruik genomen. Het is, zoals we allemaal weten, een van de mooiste orgels ter wereld in een kerk met een fantastische akoestiek en wij als Oudekerkgemeente zijn dankbaar dat wij ons onder dat orgel elke zondag mogen scharen. Vanuit de gedachte dat na drie jaar van orgelrestauratie en bijna drie eeuwen muziek in de Oude Kerk éénmaal alles anders mag zijn organiseert de Stichting Oude Kerk op zondag 12 mei een dag vol muziek in al zijn facetten. Liturgische muziek, koormuziek, orgel en elektronische muziek bestaan naast elkaar in een doorlopende dag van 06.00 uur ‘s ochtends tot 01.00 uur ‘s nachts.

In de ochtend houdt de Oudekerkgemeente een ‘inwijdingsdienst’ (een woorddienst waarin de heringebruikname van het orgel centraal staat). Vanwege de overige concerten is de aanvangstijd van deze dienst voor één keer vervroegd naar 10.30 uur. De vesper zal deze zondag niet doorgaan.