goede vrijdag in de oude kerk

In een ingetogen dienst viert De Oudekerkgemeente dit jaar Goede Vrijdag rondom het lijdensverhaal volgens Johannes.

De naam ‘Goede Vrijdag’ verhult èn openbaart. Het is een dag van tegenstrijdigheid en verwarring. Enerzijds is het de zwartste dag van het kerkelijk jaar, waarop de gemeente herdenkt hoe Jezus werd geëxecuteerd aan een Romeins kruis. Anderzijds denkt zij aan de profetieën die Jezus zijn leerlingen voorhield, over Gods koninkrijk dat komt, ook voorbij de dood.

Op ‘Goede Vrijdag’ wordt het zaad van Pasen gezaaid.

De Sweelinckcantorij zingt het lijdensverhaal van Johannes zoals bewerkt door Sytze de Vries en op muziek gezet door cantor Christiaan Winter, die zelf de partij van de evangelist zingt. De gemeente stemt in met de samenzang en leeft mee met het verhaal.

De schrille tonen van het verhaal van Jezus’ lijden zoals Johannes dat vertelt stemmen tot nadenken. Beelden van geweld en onrecht in onze wereld doemen op, echo’s van woede en protest worden gehoord, een weeklacht klinkt die een aanklacht wordt en naklinkt in onze oren.

Bij het kruis worden bloemen neergelegd.