avondgebed 4 mei

Na een rede van Jan Bank die begint om 18.00 uur en is getiteld “Vluchtelingen ongewenst (unerwünscht)?” volgt om 18.30 een oecumenisch avondgebed. Daarna is er voldoende tijd om deel te nemen aan de Nationale Dodenherdenking op de Dam. Organisatie: Raad van Kerken Amsterdam en oecumenische werkgroep ‘Getijden’.

Dr Jan Bank was hoogleraar vaderlandse geschiedenis aan de RU Leiden en journalist bij De Volkskrant. Vorig jaar publiceerde hij GOD in de OORLOG, over de rol van de kerken in Europa in de Tweede Wereldoorlog. In zijn rede zal hij een verband leggen tussen de houding van de kerken in Nederland tegenover de Duitse bezetting, met name t.a.v. de Jodenvervolging, en de rol van de kerken t.a.v. actuele vragen zoals de instroom van vluchtelingen die asiel zoeken.

Het tweede gedeelte van de bijeenkomst (18.30 uur) is een avondgebed, in de vorm van de vespers die de oecumenische werkgroep Getijden iedere zondag in de Oude Kerk houdt. Na de bijeenkomst is er gelegenheid met andere aanwezigen de Nationale Herdenking op de Dam bij te wonen of naar een van de andere herdenkingen in de stad rond 20.00 uur te gaan.

Toegang gratis. Nadere inlichtingen: Henk Meulink, voorzitter RvKA, 020-6623495, hfmeulink@hetnet.nl