avondgebed

Informatie over de vespers

De vesper is een mooi moment om de week in rust te beginnen. In het prachtige hoogkoor van de Oude Kerk vullen muziek en gebeden de ruimte. Het filmpje hierboven geeft een indruk.

De vesper is één van de vaste getijdengebeden van kloostergemeenschappen. Het heeft vaste onderdelen en steeds wisselende elementen. Bij die goede gewoonte sluiten we aan, je bent van harte welkom.

Elke zondagavond 18.00 is er een oecumenisch avondgebed in de Oude Kerk Amsterdam. De stijl is afwisselend die van abdijvespers, Anglicaanse evensong, en “muziekvespers” (met jazz, koor of cantate, orgel of andere instrumenten).

Het avondgebed wordt gedragen door de protestantse Oudekerkgemeente, de katholieke Nicolaasparochie, en de oecumenische Communauteit van Oudezijds 100.

3 november

Vespers op weg naar Advent

Vanaf Allerheiligen richten lezingen en liederen zich nog sterker op de komst van de Heer en zijn koninkrijk. De Anglicanen tellen deze zondagen dan ook als zondagen voor Advent. Duodektet o.l.v. Christiaan Winter zingt in deze evensong. Het lied “Eens komt de grote zomer” komt aan bod. We laten ons op deze zondag van gedachtenis van onze geliefden leiden door “de liefde die wij zingen”.

stijl: evensong

• cantor: Herman Mussche
  • organist: Matthias Havinga
  • m.m.v. duodektet
  • o.l.v. Christiaan Winter

Elke zondag om 18 uur van harte welkom in het hoogkoor.