evensong

Over deze dienst

De avonddienst op zondag 3 oktober is een Evensong.

Iedere maand is er in de Oude Kerk van Amsterdam een Evensong (meestal op de 1e zondag van de maand). Op 3 oktober is deze vrijwel geheel gevuld met muziek van, of muziek gelinkt aan J. Pzn. Sweelinck. Het thema van de Evensong is ‘Vreemdelingen herbergen’. Ook in de tijd van Sweelinck was dit thema actueel. Vanuit Frankrijk kwamen namelijk de Hugenoten gevlucht om in het tolerantere Nederland verblijf te vinden. En ze brachten ook hun eigen psalmen mee, die door Sweelinck op muziek werden gezet. Daarvan horen we deze avond Psalm 91 en het Cantique de Simeon. Daarnaast horen we het gregoriaanse Magnificat, dat al spoedig (na de Alteratie), niet meer in de Oude Kerk zou klinken. De koormuziek wordt uitgevoerd door de Cappella Oude Kerk o.l.v. Herman Mussche en organist Matthias Havinga bespeelt het transeptorgel. Aanvang 18.30 uur, Oude Kerk.

U kunt de orde van dienst zelf printen en meenemen, of digitaal bij de hand houden. De dienst is niet online te zien.

Collecte

De kosten lopen door, en uw steun wordt erg gewaardeerd! We gebruiken een app voor de collecte, maar overmaken kan ook. Klik hier voor informatie over de app en doneren. Daarnaast mag u ook van harte contant geld in het offerblok in het kerkgebouw stoppen.