nicolaasvesper

Informatie over de vespers

De vesper is een mooi moment om de week in rust te beginnen. In het prachtige hoogkoor van de Oude Kerk vullen muziek en gebeden de ruimte. Het filmpje hierboven geeft een indruk.

De vesper is één van de vaste getijdengebeden van kloostergemeenschappen. Het heeft vaste onderdelen en steeds wisselende elementen. Bij die goede gewoonte sluiten we aan, je bent van harte welkom.

Elke zondagavond 18.30 is er een oecumenisch avondgebed in de Oude Kerk Amsterdam. De stijl is afwisselend die van abdijvespers, Anglicaanse evensong, en “muziekvespers” (met jazz, koor of cantate, orgel of andere instrumenten).

Het avondgebed wordt gedragen door de protestantse Oudekerkgemeente, de katholieke Nicolaasparochie, en de oecumenische Communauteit van Oudezijds 100.

1 december

Nicolaasvesper in de Oude Kerk

Op zondag 1 december organiseert de Raad van Kerken Amsterdam opnieuw een oecumenische “Nicolaasviering”, dichtbij de feestdag van de Heilige Nicolaas,  aan het begin van de Adventsperiode.

Sint Nicolaas is de stadspatroon van Amsterdam.
Na eerdere vieringen in de Nicolaasbasiliek en de Russisch-Orthodoxe Kerk “Heilige Nikolaas van Myra, zal de viering  zijn dit keer zijn  in de oudste Nicolaaskerk van de stad, de Oude Kerk aan het Oudekerksplein.

De vesper wordt vormgegeven in samenwerking met de oecumenische Werkgroep Getijden van de Oude Kerk.  Deze geeft de wekelijkse vesper in de Oude Kerk vorm. De vesper zal het karakter hebben van een Anglicaanse Evensong. In de lezingen en liederen wordt  verwezen naar het leven en de betekenis van de Heilige Nicolaas.

De vesper begint om 19.00 uur.  Maar u bent vanaf 17.45 welkom. Om 18.30 kunt u deelnemen aan een rondleiding door de Oude Kerk.

Voor de rondleiding en na de vesper is er gelegenheid elkaar te ontmoeten.

Aan de vesper zal een gelegenheidskoor meewerken, olv Herman Mussche, de cantor van de Oude Kerk.  U kunt meezingen in dit koor. De repetitie vindt plaats op zaterdag 30 november, van 10.30 – 12. 30 uur, en wordt gehouden in de Oude Lutherse Kerk, Singel 411 (bij het Spui). Aanmelden voor het gelegenheidskoor bij de cantor: herman@hermanmussche.nl