kerstnacht

De Kerstnachtviering is vanouds een hoogtepunt, zowel voor sporadische kerkbezoekers als voor trouwe kerkgangers. In de  Oudekerkgemeente vinden vertrouwde kerstliederen hun plaats in een stijlvolle liturgie. Aloude evangelieverhalen worden in gesprek gebracht met hedendaagse ervaringen. Iedereen is welkom en er zijn dekens beschikbaar, maar warme kleding is aangeraden. Dit gebouw doet het al zeven eeuwen zonder verwarming!

Om met zovelen in de stemming te komen beginnen we al voor aanvang van de dienst met zingen onder bezielende leiding van de cantor. Daardoor kunnen de oude en nieuwere kerstliederen in de dienst levendig en overtuigend klinken. Ook de cantorij van haar kant brengt oude en meer recente muziek ten gehore. Na afloop is iedereen uitgenodigd om het glas te heffen en elkaar vrolijk Kerstfeest te wensen.

Dinsdag 24 december, 22:00
Vier Kerstmis in de ‘Huiskamer van Amsterdam’.

Kerstavond

Lezingen: Jesaja 8:23b – 9:7 / Lucas 2:1-20
Thema:
‘En het werd licht…’

Al eeuwen komen mensen in de kerstnacht naar de Oude Kerk om kerstliederen te zingen en het verhaal te horen over de lang verwachte geboorte van een kind. Een eeuwenoud verhaal voor mensen van vandaag. Een verhaal over licht in de nacht, over hoop en vertrouwen voor iedereen die het horen wil. Dat vieren we met woord en gebed, met muziek van organist en cantorij, en natuurlijk door veel samen te zingen. Grote kans dat ook onze beroemde kunstschilder Rembrandt van Rijn zich ooit onder de bezoekers bevond. Wie weet heeft hij wel samen met zijn vrouw Saskia en hun kinderen uit volle borst een van de liederen meegezongen die wij nog steeds kennen.

Ook in 2019 staan de deuren van de ‘Huiskamer van Amsterdam’ in de kerstnacht voor u open.

• voorganger: Erik Idema en Peter Tomson
  • m.m.v. de Sweelinck-cantorij o.l.v. cantor Herman Mussche
  • organist: Matthias Havinga

de cantorij zingt o.a.:
– enkele delen uit ‘Messiah’ van Handel
– ‘Jesus Child’ van John Rutter

Om 21.50 beginnen we met het zingen van bekende kerstliederen.

Kom, verwonder u en zing mee!

Kerstochtend

De volgende ochtend vieren wij het kerstfeest met een verhaal over de overwinning van het licht op de duisternis. Er is aandacht voor de kinderen, de cantorij zingt en zoals elke zondag delen wij met elkaar brood en wijn.

Welkom!