kerkdienst “cantate”

kerkdienst in de Oude Kerk, zondag 24 april 2016, 11:00-12:15. Dienst van de Schrift Erik Idema, dienst van de Tafel ds. Justine Aalders. mmv. de Sweelinckcantorij olv. Christiaan Winter.

Zondag “Cantate”.

“Cantate” is vanouds de naam voor deze zondag, halverwege de vijftig dagen tussen Pasen en Pinksteren. Cantate, “Zing”, de leus uit vele Psalmen: “Zing een nieuw lied voor God de Heer”.

Er wordt dus weer veel en mooi gezongen. De cantorij zingt het prachtige “A New Commandment” van Tallis, het hippe “Chantez à Dieu chanson nouvelle” van Sweelinck en het uiterst ritmische “Sing unto the Lord” van Andrew Simpson (2003). En de hele gemeente mag uit volle borst meezingen met de uitbundige “Klokkenmis” van Willem Vogel: “Heer ontferm u” (Kyrië), “Glorie de Eeuwige” (Gloria), en “Heilig” (Sanctus).

Gelezen wordt Deuteronomium 6:1-9 en Johannes 13:31-35.