goede vrijdag in de oude kerk

Dichterbij Pasen in de Oude Kerk

Het paasverhaal is universeel. Het gaat over liefde, verraad, lijden, dood en rouw, maar ook over redding, vergeving en hoop. Over een man die niet wegloopt voor het lijden van de wereld en zo laat zien wat liefde is. Tijdens Pasen beleven we dit verhaal opnieuw.

De Paascyclus in de Oude Kerk is een bijzondere reeks diensten, met prachtige symboliek die ervoor zorgt dat je het paasverhaal mee beleeft. In deze huiskamer van Amsterdam, waar al eeuwen mensen met Pasen naar de Oude Kerk komen, ben je welkom dit mee te vieren.

Goede Vrijdag

In een ingetogen dienst viert De Oudekerkgemeente dit jaar Goede Vrijdag rondom het lijdensverhaal volgens Marcus. Tijdens de passie van Marcus maken we een rondgang door de kerk, om een aantal keer stil te staan bij beelden die het verhaal illustreren.
De Sweelinckcantorij zingt het lijdensverhaal van Marcus zoals bewerkt door Willem Vogel. De schrille tonen van het verhaal van Jezus’ lijden zoals Marcus dat vertelt stemmen tot nadenken. Beelden van geweld en onrecht in onze wereld doemen op, echo’s van woede en protest worden gehoord, een weeklacht klinkt die een aanklacht wordt en naklinkt in onze oren
Bij het kruis worden bloemen neergelegd.